سیستم تصویر برداری لیزر داپلر moorLDI2-BI

laser doppler

سیستم تصویر برداری لیزر داپلر محصول کمپانی moor انگلستان، ابزاری قدرتمند جهت ارزیابی جریان خون عروق زیر پوست می باشد و جهت تشخیص سریع و دقیق پتانسیل درمان زخم های سوختگی به صورت غیر تهاجمی از طریق تعیین عمق سوختگی در آن ها بکار می رود.

الزم به ذکر است که اگر جریان خون در بافت آسیب دیده باال باشد، نشان دهنده سوختگی سطحی و عدم نیاز به جراحی، و اگر جریان خون بافت بسیار کم باشد، نشان دهنده سوختگی عمیق و نیاز به جراحی و پیوند گرافت می باشد.

از آنجا که اغلب سوختگی ها ترکیبی از سوختگی های عمیق، سطحی و متوسط می باشد، معموال جراح بیشتر از سطح مورد نیاز پوست دچار سوختگی را برش داده و گرافت انجام می دهد. این اتفاق در مورد بخشی از بدن مثل صورت که در معرض دید است، فاجعه آمیز می باشد.

تصویر اسکن شده از بافت آسیب دیده توسط سیستم لیزر داپلر moor، براساس میزان جریان خون بافت در سه رنگ آبی، زرد و قرمز که نشان دهنده پتانسیل درمان بافت است، نشان داده می شود. به طور خالصه، نواحی قرمز به معنای وجود جریان خون باال در بافت، و مدت زمان درمان کمتر از 14 روز؛ رنگ زرد به معنای وجود جریان خون متوسط در بافت آسیب دیده و درمان بین 14 الی 21 روز، و در آخر نواحی مشخص شده با رنگ آبی در تصویر لیزر داپلر به معنای جریان خون بسیار کم در بافت است که
درمان آن بیشتر از 21 روز به طول می انجامد و مستلزم انجام جراحی و پیوند پوست می باشد.

همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، تشخیص کلینیکی برای این کودک 2 ساله که سوختگی ناشی از مایعات داغ در ناحیه شکم و هر دو ران پا داشته، سوختگی تمام ضخامت و لزوم انجام پیوند گرفت بوده است. در حالی که پس از تصویر برداری با سیستم لیزر داپلر مشخص شد که سوختگی روی ناحیه شکم و ران پای راست کودک سطحی بوده و در طول 14 روز بدون انجام پیوند گرافت درمان میشود و فقط بخش مرکزی ناحیه سوخته ران پای چپ کودک، نیاز به پیوند گرافت دارد. به این ترتیب همان طور که در باال نیز اشاره شد ناحیه گرافت و دنور محدود شده و از انجام جراحی غیر ضروری جلوگیری شده است. الزم به ذکر است که با مشاهده روند درمان کودک در طول 21 روز، تشخیص درست لیزر داپلر تایید شد.

laser doppler

مزایای استفاده از سیستم لیزر داپلر moor:

  1. تشخیص سریع و دقیق از 48 ساعت بعد از سوختگی – جلوگیری از تاخیرهای غیرضروری در درمان.
  2.  افزایش دقت ارزیابی سوختگی تا بیش از %96.
  3. افزایش اطمینان در تصمیم های جراحی، جلوگیری از جراحی های غیرضروری و حذف اثرات تهاجمی عمل های غیر ضروری
  4. کاهش درد و مرگ و میر بیماران.
  5. تصویربرداری بدون تماس و بدون درد، به همراه بهبود سطح کنترل عفونت.
  6. نتایج لحظه ای – امکان ارزیابی سریع و برنامه ریزی درمانی در مراکز سوختگی.
  7. محدود کردن سطح برش، به سطحی از پوست که نیازمند گرافت است، این امر کاهش نیاز به ناحیه دنور و کاهش نیاز به جایگزین های پوستی را به همراه دارد.
  8. کاهش مدت زمان بستری بیمار در بیمارستان و همچنین کاهش هزینه های بیمارستان.
  9. گرافت و برش به موقع و مناسب پوست منجر به درمان سریعتر زخم، کاهش احتمال عفونت و کاهش اسکار می شود و در نتیجه منجر به کاهش هزینه های بیمار جهت استفاده از روش های مختلف برای رفع اسکار می باشد.
  10. کاهش عوارض روانی ناشی از جراحی های سوختگی در معرض دید، به خصوص در نواحی صورت و دست.
  11. امکان ارائه مدارک مستند در گزارش وضعیت زخم.

مشخصات سیستم لیزر داپلر moor:

  1.  نرم افزار پیش رفته کلینیکی با صفحه نمایش لمسی.
  2. دارای یک پالت کد شده رنگی برای تفسیر آسان نتاج.
  3. استفاده از اشعه گاز هلیوم – نئون با طول موج 633nm برای نور لیزر عدم وجود هیچگونه ابزار مصرفی..
  4. قابلیت تصویربرداری از 40 ثانیه تا 2 دقیقه.
  5. قابلیت تصویر برداری از سطوح بزرگ 50x50cm تا سطوح کوچک (بخشی از انگشت.)
  6. نصب بر روی ترالی متحرک و امکان استفاده در بخش های مختلف بیمارستان.

سیستمهای ارزیابی سوختگی moor در حال حاضر در بیشتر از 80 مرکز سوختگی در سراسر دنیا و در مراکز تحقیقاتی بیشتر از 45 کشور من جمله آمریکا، اروپا، استرالیا و آسیا به نصب رسیده است.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *