خمیر دندان:

خمیر دندانها از اجزای بسیاری تشکیل شده اند ولی عملکرد اصلی خمیر دندانها براساس مواد ساینده و شوینده آن است. مواد ساینده با توجه اندازه آنها تقسیم بندی میشوند. با افزایش اندازه ذرات ساینده، قدرت تمیزکنندگی خمیر دندان نیز بیشتر میشود اما به همان نسبت خراشهای بزرگتری را برروی مینای دندان برجا می گذارند که به دندان آسیب میزند.

به طور کلی خمیر دندانهای معمولی موجود در بازار، میزان سایندگی بهینه را رعایت کردهاند. اما استفاده هر روز از خمیر دندانهای سفید کننده به علت میزان سایندگی بالاتر و مواد شیمیایی سفیدکننده باعث آسیب به دندان میشود. استفاده روزانه از مواد شیمیایی سفید کننده مختلف دندان نیز میتواند باعث تخریب دندان شود. افرادی که تحلیل لثه و یا عاج در معرض محیط دارند نباید از این خمیر دندانها استفاده کنند.

اهمیت فلوراید در پیشگیری از پوسیدگی دندان بر هیچ کس پوشیده نیست از این رو مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (Centers for Disease Control and Prevention-CDC) دوبار در روز مسواک زدن با خمیر دندان حاوی فلوراید را توصیه کرده است. پس استفاده از یک خمیر دندان معمولی حاوی فلوراید بهترین انتخاب است.

مسواک:

مسواک ها برخلاف خمیردندانها سایش کمی دارند. پیکربندی، سفتی و سختی و تعداد موها در سایش ناشی از مسواک تاثیر نمیگذارند. شیوه و سرعت مسواک زدن و هم چنین نیروی اعمالی به مسواک تاثیر خیلی بیشتری روی سایش دندانها و از بین رفتن مینای دندان دارند. با افزیش سرعت و نیرو احتمال آسیب به دندان بیشتر میشود. پس به آرامی و با دقت و حوصله مسواک بزنید. مسواکهای مکانیکی نسبت به مسواکهای دستی نیروی کمتر و سایش کمتر مینا و عاج را دارند. انتخاب مسواک باید براساس نیاز بافت نرم لثه باشد و از سایش بافت نرم با مسواکهای سفت و سخت خودداری شود.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *